website statistics _uacct = UA-649561-2urchinTracker()

Odškodnění za zpoždění letu je poměrně velké. Co a kdy lze žádat?

Odškodnění při zpoždění letu oceníte třeba při cestě na dovolenou

Odškodnění při zpoždění letu oceníte třeba při cestě na dovolenou

Cestování letadlem dnes není zase až tak výjimečné. Mnoho lidí si zvyklo na to, že právě takto se bude přesouvat třeba v rámci poznávacích zájezdů, obchodních a služebních cest, ale pochopitelně i dovolených. I když díky nízkonákladovým společnostem ceny letenek výrazně klesají, neznamená to, že by si letecké společnosti mohli dovolit cokoliv. Naopak. Pokud se podíváme na odškodnění za zpoždění letu, je možná žádat o poměrně zajímavé sumy. Koho? Leteckou společnost.

Contents

Odškodnění za zpoždění letu až od dvou hodin

Nejprve se podívejme na to nejdůležitější. Tedy na konkrétní hranici, která se týká odškodnění za zpoždění letu. Pokud je to jenom v řádech minut, je celkem pochopitelné, že jako cestující nemáte na nic nárok. Navíc pár minut zpoždění dnes nabere vzhledem k vytížení letišť téměř každé letadlo – které to ale dokáže zpět dohnat během letu.

Když se tedy podíváme na to, kdy můžete odškodnění za zpoždění letu žádat, je třeba říci, že onou hranicí jsou přesně dvě hodiny. Pokud tedy váš let má na odletové tabuli jasně uvedeno, že zpoždění je 120 minut a více, nebo k tomu podle hodinek jasně došlo, můžete žádat první kompenzaci. O jaké se jedná? Jde o občerstvení, které by mělo být adekvátní délce toho, jak dlouho čekáte.

Co když budete čekat 5 hodin?

Ano, i toto se může stát a u řady letů to skutečně není zase až tak nic výjimečného. V takovém případě je pochopitelné, že odškodnění za zpoždění letu už bude žádat v podstatě každý, a to i včetně těch lidí, kteří většinou žádné problémy nedělají. A tak se společně podívejme na to, o co můžete žádat, pokud bude zpoždění delší, než 5 hodin:

  • Storno cesty a proplacení plné ceny letenky
  • Noc v hotelu
  • Cesta do hotelu, i zpět na letiště

Pokud jde o nocování v hotelu, je zde ještě jedna konkrétní podmínka, která je spojena s tím, kdy bude zpožděný let realizován. Aby byl nárok na noc v hotelu, je třeba, aby bylo zpoždění alespoň 5 hodin a aby také došlo k tomu, že let bude uskutečněn až následující den.

Zajímejte se i o dobu přistání

Nejenom odlet, ale i přistání je pro vás jako pro cestovatele důležité. Proč? Jelikož je třeba sledovat to, kdy přistanete reálně, oproti udávané mu času. Odškodnění za zpoždění letu totiž může být spojeno také s finančními kompenzacemi a právě termín přistání je s nimi spojený. Hraniční doba je dána limitem 180 minut neboli tři hodiny. Pokud přistanete přesně tento, nebo vyšší čas po plánovaném příletu, můžete se těšit i na finanční kompenzace. Roli zde primárně hraje dílka cesty. Čím je délka kratší, tím je nižší i suma. Není třeba se ale obávat malých finančních částek, jelikož ty jsou z našeho pohledu opravdu velké. A to:

  • Do 1 500 kilometrů – 250 eur
  • Do 3 500 kilometrů – 400 eur
  • Nad 3 501 kilometrů – 600 eur

Je vidět, že dané částky rozhodně nejsou nijak malé. Dalo by se říci, že je tomu přesně naopak. Pozor ale ještě na jeden důležitý fakt. Abyste na ně měli nárok, je třeba splnění dvou podmínek. Ta první je spojena s tím, že se musí jednat o zpoždění, které prokazatelně zavinil dopravce. Takovým příkladem je třeba porucha na jeho letadle. Naopak rozmary počasí nejsou důvodem pro kompenzace. A jaká je druhá podmínka? Roli zde hraje sídlo letecké společnosti. Abyste měli na kompenzace nárok, musí letecká společnosti sídlit v Evropské unii a zároveň musí dojít k tomu, že start vaší cesty, popřípadě její cíl byl v zemi, která je v EU.

Jak a kde odškodnění za zpoždění letu žádat?

Teď již víte téměř vše, co by mělo být s možností získání kompenzací spojeno. Proto je třeba zmínit poslední důležitou věc, která je pochopitelně spojena s odpovědí na otázku, kde je možné konkrétní kompenzace získat. Roli hraje hlavně to, kdy a kde ke zpoždění dojde. Pokud je při odletu, určitě doporučíme kontaktovat kancelář letecké společnosti, pokud se nachází na odletovém letišti, obvykle tomu tak skutečně je. Pokud zde není, můžete kontaktovat personál letecké společnosti, popřípadě můžete zavolat na infolinku a zjistit veškeré podrobnosti. V některých případech dochází ke kompenzacím zcela automaticky. Stačí jenom poslouchat letištní rozhlas, kde se dozvíte, kam se dostavit. Zde jako cestující obdržíte poukázky na jídlo. Podobné je to v případě nárokování noclehu na hotelu.

Když se jedná o finanční kompenzace, a to při zpoždění v rámci příletu, je vhodné vše řešit v rámci klasické reklamace. Můžete tak opět učinit už v kanceláři na letišti, a pokud zde není k dispozici, sepište písemnou žádost, která bude obsahovat vše potřebné. Pokud jde o rychlost vyřízení vaší žádosti, tak určitě neočekávejte žádné zázraky. Obvyklý termín je třicet dní. A tak až po nich můžete dostat odpověď. Pokud bude zamítavá, rozhodně se s tím nehodlejte smířit. Některé letecké společnosti se snaží hledat kličky, ale fakt je ten, že vy jste jako cestující ve většině případů v právu. Také pozor na přiznání menšího odškodného, než na jaké máte nárok.

Rate this post

You may also like...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *