Rozvoj mobilního bankovnictví zavírá kamenné pobočky bank

Banky ve Velké Británii i ve střední Evropě, Českou republiku nevyjímaje, postupně zavírají své kamenné pobočky. Důvodem je rozvoj mobilního bankovnictví. Podle online banky ZUNO lze očekávat, že v krátkém čase přijde i do východní Evropy.

Mobilní bankovnictví ve světě

Používání bankovních aplikací ve Velké Británii vzrostlo podle Asociace britských bankéřů meziročně dvojnásobně. Klienti bank tam denně provedou 5,7 milionu transakcí prostřednictvím mobilního telefonu a jiných mobilních zařízení. V důsledku toho velké banky zavírají desítky svých poboček. Royal Bank of Scotland v dubnu oznámila, že je nucena zavřít 44 kamenných poboček, z nichž 14 bank je „poslední ve městě“.

V roce 2010 přitom banka slibovala, že žádné pobočky zavírat nebude. Finanční transakce prostřednictvím jejích poboček se za poslední čtyři roky snížily o 30%. Zákazníky obslouží pojízdná dodávka, ostatní budou moci využít místní pobočky pošty. Stejně britská banka Barclays plánuje v následujících letech zrušit 19 tisíc pracovních míst, z toho 10 tisíc ve Velké Británii. Tradiční bankovní model je dostat klienta do pobočky a tam mu nabízet produkty. Osobní kontakt však není u každého produktu nezbytný. Je zde prostor pro výraznější nástup online aplikací.

Bankám se tak sníží náklady na provoz poboček a pro lidi se zvýší dostupnost bankovních služeb. Klienti preferují služby, které jim zjednodušují a urychlují komunikaci s bankou a správu financí. S bankovní aplikací mohou kromě klasických služeb také platit faktury pomocí skenování faktur nebo QR kódů, mohou si vyhledat nejbližší bankomaty pomocí ATM lokátoru, nastavit platební limity, využít dočasné zablokování debetních a kreditních karet nebo internetové platby. V některých bankách je možné zřídit si prostřednictvím mobilu cestovní pojištění nebo bezúčelové úvěry.

Mobilní bankovnictví jako nový způsob komunikace s bankou

Mobilní bankovnictví je škála tradičních bankovních služeb, kde klient dává příkaz bance pomocí mobilního, aby provedla transfer prostředků. Mobilním zařízením se rozumí mobilní zařízení užívané klientem na provedení transakce. Tento systém může být vlastněn zákazníkem, poskytovatelem služeb nebo bankou, např. počítač, tablet, mobilní telefon, čtečka karet poskytnuta bankou, atd.

Banky dávají důraz na vysokou bezpečnost svých služeb. Zavazuje je k tomu důvěra klienta, ale i zákon. Technologie zabezpečení jednotlivých služeb jsou různé, protože využívají rozdílné platformy a komunikační média. Optimálním způsobem identifikace a autorizace klienta by byl jednotný systém identifikace a autorizace klienta a to nejen v elektronickém bankovnictví, ale i přímo na pobočkách. Nejčastějšími bezpečnostními prostředky využívanými v elektronickém bankovnictví jsou hesla, certifikáty, sms klíče a další prvky různé bezpečnostní úrovně.

Podobné články...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *