Půjčka od nebankovní společnosti? Dnes už bez obav a hlavně online

Nové znění zákona o spotřebitelském úvěru, které je účinné od prosince 2016, přineslo dle odborníků větší pozitivní efekt pro nebankovní poskytovatele úvěrů, než se původně vůbec odhadovalo. Zákon byl směřován prioritně na ochranu spotřebitele (poptávky) před nekalými praktikami nespolehlivých poskytovatelů mikroúvěrů. Ovšem jeho pozitivní dopad lze vidět i na opačné straně trhu, tedy na straně nabídky. Spotřebitelé už se nebankovních úvěrů nebojí, a tak nabízené nebankovní půjčky přijímají s otevřenější náručí.

Regulace ČNB a přísnější pravidla pro nebankovky

Od března 2017 musely přestat nabízet své služby všechny nebankovní společnosti, které nezažádaly o licenci ČNB k poskytování finančních služeb malého rozsahu, případně později o rozšíření rozsahu platebních služeb platební instituce. Smlouvy o půjčce uzavřené do 28. 2. 2017 jsou platné a běží podle původní legislativy.

Společnosti, které o licenci požádaly, mohly bez licence fungovat až do konce května 2018 (licenční řízení trvá mnoho měsíců). Pokud licenci do konce května 2018 nedostaly, musely také ukončit nabízení svých služeb. Již uzavřené smlouvy o půjčkách neposkytnutím licence také nezanikly a dlužník je musí doplatit na základě uzavřených podmínek.

Neúspěšní žadatelé (nebankovní poskytovatelé půjček) mohou o licenci ČNB zažádat opakovaně, jakmile odstraní nedostatky, které jim byly během licenčního řízení vytýkány. Ke konci května 2018 si licenci od ČNB odneslo 87 nebankovních společností.

Díky zpřísněným pravidlům vzrostla důvěra v nebankovní společnosti

Vývoj situace na trhu s úvěry ukazuje, že zpřísnění pravidel sice přineslo nebankovním společnostem mnohdy krach (z cirka 55 tisíc poskytovatelů je jich dnes cirka 90) a také starosti s administrativou navíc, na druhé straně se však podařilo vybudovat mezi spotřebiteli základ pro růst důvěry ve spolehlivost a férovost současných nebankovních půjček.

Díky změně zákona o spotřebitelském úvěru tak ve hře zůstaly ty nebankovní společnosti, které byly schopné se na trhu chovat v souladu s morálními zásadami. Tyto zásady byly do nového zákona o spotřebitelském úvěru zaneseny černé na bílém.

Nebankovní půjčky už zabírají dvacet procent trhu

Podle analýzy vývoje na trhu s půjčkami (Hypoindex.cz) zabíraly v roce 2018 půjčky od nebankovních společností cirka pětinu celého trhu s krátkodobými úvěry. Vzhledem k tomu, že ke konci roku 2018 měli spotřebitelé rozpůjčováno cirka 470 miliard v krátkodobých půjčkách, je podíl nebankovních půjček podle tohoto odhadu okolo 90 miliard korun.

Růst podílu nebankovních úvěrů na celkovém množství krátkodobých úvěrů je odborníky zaznamenáván právě v posledním roce, kdy se spotřebitelé mohou spolehnout na stabilní zázemí poskytovatele půjčky a zejména na pravidla, která se nově týkají i mikropůjček.

Češi milují nákupy online, a to včetně úvěrů

Rok co rok se navyšuje podíl útraty Čechů za online nákupy na celkové útratě na spotřebu. Podobný trend vidíme i u spotřebitelských půjček, kdy si je díky online srovnávačům mohou zájemci o úvěr pohodlně, rychle a spolehlivě porovnat, a to jak po stránce ceny, tak i jejich dalších podmínek, které mnohdy bývají důležitější než samotná cena (flexibilita splátek, online informace o stavu půjčky, bonusy za řádné splácení apod.).

A také o online půjčky mohou hned zažádat, během několika minut je vyřídit. V této praxi hraje velkou roli impulsivní rozhodování, které navyšuje úspěšnost správně zacílených marketingových kampaní.

Významní hráči poskytující spotřebitelské úvěry zveřejnili svá očekávání dalšího vývoje na trhu, kdy podle zjišťovaných preferencí klientů předpokládají další vývoj trhu se stále vyšším příklonem k narůstajícímu podílu digitálních kanálů na prodeji půjček a k inovaci produktů, a to především ve zvyšování flexibility splátek nebo bonusů za řádné splácení.

S přechodem půjček do online světa se zlepšily možnosti cílení marketingu

Online prostředí je místem, kde konkurence prověří, zda je poskytovatel služby nebo prodejce dostatečně konkurenceschopný na to, aby obstál. Samotná konkurenceschopnost však nevychází jen z podstaty jeho nabídky, ceny a dalších parametrů poskytovaných služeb. Důležitou roli v úspěchu hraje i přesně cílený marketing.

Správné zacílení kampaní umožňuje takzvaný affiliate marketing. Jde o cílené reklamní kampaně, které se díky finanční affiliate síti a jejím partnerům dostanou přesně k těm skupinám spotřebitelů, na jejichž potřeby a poptávku chcete své půjčky zacílit.

Velkým plusem tohoto způsobu realizace reklamních kampaní je jejich měřitelnost. Affiliate marketing je dokonale měřitelným kanálem, protože prodejce (poskytovatel půjčky) platí pouze a jedině za hotového zákazníka, tedy za skutečně podepsanou a realizovanou smlouvu o půjčce.

V čem je kouzlo cílení?

Marketing má svá jasná pravidla, chování spotřebitele často také, přestože si to lidé často ani neuvědomují. Konkrétní skupiny lidí, které se tvoří podle věku, pohlaví, vzdělání, zájmů, životního stylu, místa bydliště, výše příjmů nebo podle preferovaných značek a stovek dalších kritérií, se navenek chovají velmi podobně. I k nákupu nebo ke vzetí půjčky se nechají „popostrčit“ podobným impulzem.

Proto je z pohledu marketéra velmi důležité vytipovat cílové skupiny a na ně namířit ty správné marketingové spoty, fotky, informace a dojmy. Nejde o úplně snadný proces. Ovšem nemusíte zoufat, na českém trhu najdete profesionály, kteří nabízí služby své finanční affiliate sítě na půjčky. Ta vám s cíleným marketingem pomůže a přinese konkrétní výsledky.

Ohodnotit

Podobné články...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *