Internetové bankovnictví přináší rizika, ale i výhody

Máte bankovní účet? Očekáváme odpověď, že jistě ano. A to z toho důvodu, že dnes se jedná o naprostou samozřejmost. Z jakého důvodu? Hotovost je na ústupu a tak se bankovní účty využívají primárně na:

  • Příjem výplaty ze zaměstnání
  • Platbu všech pravidelných výdajů
  • Nákupy

S účtem dnes souvisí nejenom to, jak je výhodný ale i to, jak jednoduše ho můžete ovládat. Dnes je hitem využívat internetové bankovnictví, které nabídne většina moderních bank. Nejenom, že má mnoho výhod, ale přináší také možná rizika. Podívejme se společně na obojí.

Internetové bankovnictví eliminuje nutnost návštěvy banky

Začneme samozřejmě s tím, co patří do kategorie pozitivních věcí. Primárně jde o to, že díky němu už není nutné chodit do banky osobně. Je však nutné říci, že ne každá banka má internetové bankovnictví na takové úrovni. U některých slouží skutečně a jenom ke klasické správě vašeho bankovního účtu, zatímco u jiných bank je unikátem to, že lze takto jednoduše vyřídit jakékoliv požadavky. Co lze zařadit mezi ty, které jsou nejznámější? Rozhodně se jedná o:

  • Vyřízení bankovní půjčky nebo kontokorentu
  • Žádost o vydání platební karty
  • Změna limitů na účtu, nebo na kartě

Nejenom toto, ale i mnoho dalších věcí byly v minulosti spojeny s nutností navštívit banku. Nyní, když existuje internetové bankovnictví, je možné vše vyřídit nejenom kdykoliv, ale i odkudkoliv.

Platby mohou odejít okamžitě

Většina lidí využívá internetové bankovnictví hlavně k tomu, aby pomocí něho realizovaly většinu plateb. Když se podíváme na dobu minulou, tak bylo nutné mít buď zřízeno telefonní bankovnictví, nebo bylo nutné jít n a pobočku. Zde platbu zadat buď na konkrétní přepážce, nebo byl zajímavou vymožeností samoobslužný box.

Internetové bankovnictví je v dnešní době něco zcela běžného

Internetové bankovnictví je v dnešní době něco zcela běžného

Vše ale bylo komplikované, zdlouhavé a často i finančně zpoplatnění. Dnes je díky internetovému bankovnictví zadání platby skutečnou hračkou. Ty navíc mohou odejít okamžitě. Hlavně v případě převodu mezi stejnou bankou se druhé osobě peníze připíší za pár vteřin. Pokud jde o převod mezi bankami, je možné vybrat si i z různých priorit, podle toho, jak rychle chcete přeškod zrealizovat.

Jasný přehled o financích

Když ještě internetové bankovnictví nefungovalo, a vy jste chtěli informace o stavu svého bankovního konta, museli jste do banky, nebo použít telefonní linku – pokud jste ji měli aktivovanou. Jinak bylo třeba čekat na pravidelný měsíční výpis. A teď? Internetové bankovnictví vám umožní podívat se na stav vašeho účtu kdykoliv, v jakoukoliv denní i noční hodinu. Ideální, pokud chcete zjistit nejenom aktuální zůstatek, ale také ve chvíli, kdy je vaším cílem zjistit, zda už dorazila očekávaná platba. Vše z pohodlí domova, prostřednictvím počítače, nebo mobilního telefonu.

Samozřejmostí je potom i to, že pokud jde o platby jako takové, je možné vytvořit různé šablony, je možné zde zadávat trvalé příkazy a povolení k inkasu, stejně jako není problémem aktivovat s různé notifikace. V postatě lze říci, že kdo chce mít dokonalý přehled o financích, nebo kdo hledá maximální možnou automatizaci, ten zaručeně nebude zklamaný, jelikož tomu internetbanking nabídne vše, co aktuálně jenom může potřebovat.

Stoupá riziko možného zneužití

Je cílem samotných bank, aby jejich internetové bankovnictví nabídlo co možná nejlepší zabezpečení. Pokud jde o standardy spojené se zabezpečením systému, tak musíme říci, že vše je na velmi dobré úrovni a není se čeho obávat. Chyba však může být v samotných uživatelích a tak nejsou nic výjimečného případy, kdy je účet postupně a pravidelně odčerpáván. I tomu je však postupně zamezováno, a to hlavně tím, že může být nutné ověřit platby pomocí telefonu, nebo pomocí jiných osvědčených postupů. Riziko zneužití tak klesá, ale stále existuje. Důvodem je ale spíše neobezřetnost uživatelů, než to, že by banka dělala něco špatně. Ta vždy musí najít osvědčený kompromis spojený s jednoduchostí a přitom bezpečností.

Bez mobilu toho moc nejde

Už v segmentu bezpečnosti jsme se dotkli toho, že většina důležitých operací je spárována s mobilním telefonem. Nejčastěji je třeba potvrdit unikátní kód, který přijde formou SMS. Co když je nedostupná síť? Nebo co když mobilní telefon ztratíte? V takovém případě je internetové bankovnictví v podstatě nevyužitelné, jelikož nic důležitého v něm neprovedete. U některých bank tak poslouží třeba jenom ke kontrole aktuálního stavu. Tam, kde je kódem třeba potvrdit samotné přihlášení, se do něho ani nedostanete. Řešením tak je nutnost duplikace vaší SIM a zablokování původní, nebo návštěva banky a zavedení nového čísla. Pozdě večer, nebo ve svátek, to však není příliš snadné.

Ne každý internetbanking zvládne

Pokud jde o jeho běžné používání, tak je internetbanking většinou vytvořený tak, aby nabídl primárně intuitivní ovládání a aby vše bylo jednoduché a logické. Rázem je možné říci, že si s ním může poradit i méně zdatný uživatel počítačů – třeba ten, co bez problémů zvládá svůj email. Kámen úrazu ale může nastat při samotném zavádění, nebo při aktivaci přístupu. Je třeba používat výhradně jenom podporované internetové prohlížeče, je nutné dbát na aktualizované verze, a u některých bank je třeba myslet i na různé doplňkové služby, nebo nahrávání certifikátů. Je jasné, že toto už je velké sousto pro běžného uživatele. I z toho mohou plynout velká rizika.


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 200 Kč
Zobrazit formulář pro nákup

Podobné články...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *