Pořízení EET pokladny a další věci, které je užitečné vědět před spuštěním další vlny elektronické evidence

Již od konce roku 2016 v Česku funguje systém elektronické evidence tržeb, jehož účelem je redukce šedé ekonomiky. I tak ještě tato šedá ekonomika tvořila v roce 2019 téměř desetinu celkového HDP v ČR. Ačkoliv systém evidence není perfektní, rozšiřuje se rok od roku. EET pokladna již nyní patří k inventáři spousty podnikatelů a od začátku roku 2021 se k nim přidají i mnozí další. Další vlna EET je za dveřmi.

EET pokladny již v tuto chvíli provozuje nemalé procento podnikatelů

A zdaleka nejde pouze o český unikát. Naopak, k nám přišel tento systém poměrně pozdě, a ve spoustě zemí Evropské unie již v té či oné podobě funguje. Český model je nejvíce inspirován tím chorvatským, kde se zavedení EET pozitivně promítlo do čísel HDP. V řadě věcí je ale mírnější a více přizpůsobený domácímu prostředí. V každém případě s sebou změna ale nese pro většinu subjektů povinnost pořídit si speciální pokladnu pro EET (jsou i alternativy, o nichž ještě pojednáme). Jaké možnosti se při jejím pořízení nabízí, na to se hned podíváme!

Co by vaší pokladně nemělo chybět?

Teoreticky nemusí mít vaše pokladna kromě zákonného minima ke splnění nároků EET žádné zvláštní atributy – dokonce nemusí mít ani fyzickou podobu! Co by měla nebo neměla mít, záleží jen a pouze na vašem rozpočtu, preferencích i typu vašeho podnikání.

Mezi nejrozšířenější varianty pokladen patří především:

  • Pokladna s platebním terminálem. Nová vlna EET se týká zejména těch, kdo přijímají platby v hotovosti, ale v dnešní době již je i tak pro většinu z nich obvyklé přijímat platby smíšené, tj. v hotovosti i kartou. Vlastníci EET pokladen s platebním terminálem tak mohou mít v tomto ohledu výhodu. Typů takovýchto pokladen je nepřeberně v mnoha cenových relacích, do 10 000 Kč ale jistě pořídíte pokladnu zcela vyhovující. Pamatujte ale i na nutnost platit měsíční paušály a drobné poplatky z každé transakce!
  • Přenosná dotyková pokladna (bez terminálu). Snadná přenosnost a integrovaná tiskárna účtenek jsou devizami většiny těchto přístrojů. V případě nutnosti platby kartou lze tato zařízení propojit s terminálem i externě.
  • Stacionární pokladna. S tímto zařízením se nejčastěji setkáte v restauracích, využijí jej ale všechny kamenné prodejny a podniky s velkým počtem zákazníků denně. Je ale třeba počítat s větší cenou takovýchto zařízení.
  • Pokladna elektronická (Leeto a další aplikace podobného typu). Nainstalujete do svého mobilu, tabletu či PC a můžete evidovat! Některé aplikace jsou dokonce úplně zadarmo, za ty lepší s dodatečnými funkcemi si něco málo připlatíte. Z hlediska markování jde o trochu zdlouhavější záležitost, pro podniky s velkým počtem denních plateb tak není vždy vhodná. Menší podnikatelé ji ale jistě docení.

Existuje i možnost požádat o zařazení do takzvaného offline režimu, v němž můžete vydávat předtištěné účtenky a později odeslat formulář shrnující vaše tržby finančnímu úřadu.

Samozřejmě se nezapomeňte k EET přihlásit!

Jak na to, to prozradí tento článek. V podstatě se jedná o tři kroky:

  • Zažádání o autentizační údaje (osobně nebo elektronicky)
  • Registrace vaší provozovny na daňovém portálu
  • Vygenerování patřičného certifikátu, na jehož základě vás bude možno identifikovat

Snažte se nenechat celou věc na poslední chvíli, ušetříte si tím spoustu shonu a starostí.

Máte už EET za sebou? Co byste poradili těm, které to s příchodem roku 2021 teprve čeká? Pište do komentářů!

Rate this post

You may also like...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *