Legislativní změny v byznyse pro rok 2016

Pokud podnikáte, jistě víte, že legislativa se rok od roku mění, což se může negativně podepsat především na tom, že máte o mnoho více starostí s různou administrativou. Jedny z největších změn proběhly právě na začátku letošního roku. Pokud začínáte podnikat, nebo nechcete nic podcenit, podívejte se na ty hlavní legislativní změny v byznyse pro rok 2016.

Contents

Proběhla novela zákona o účetnictví

Jedná se o novelizaci, která přichází s celou řadou novinek. Ty se týkají hlavně oblasti účetních výkazů. Proto je třeba zaměřit se na studium dané problematiky, jelikož jedině tak máme jistoty, že budou ty naše vyplněny správně. V souvislosti s výkazy musíme říci, že dojde také na zcela jiné rozdělování firem, a to například podle:

  • Hodnoty aktiv
  • Obratu
  • Průměrného počtu zaměstnanců
Změny v byznyse mohou přinést i nemalé výdaje

Změny v byznyse mohou přinést i nemalé výdaje

Abychom nebyli jenom negativní, je třeba říci, že pozitivem je rozhodně to, že ty nejmenší podniky, často soukromé a rodinné firmy budou moci vykazovat jenom zkrácenou rozvahu a výsledovku, stejně jako nebudou nuceni vykazovat informace o peněžních tocích.

Mezi legislativní změny v byznyse patří i kontrolní hlášení

Dlouho očekávaná změna, o které se i dlouhou dobu mluvilo, je tady. Je to právě rok 2016, od kterého musejí všichni plnohodnotní plátci DPH podávat také takzvané kontrolní hlášení DPH. Tento krok jistě patří mezi ty největší legislativní změny v byznyse, které nás v letošním roce vůbec čekají. Povinnosti jsou v tomto směru jasné. V souvislosti se správným a bezproblémovým výběrem DPH je třeba za každý měsíc podat takzvané hlášení. A to nejpozději dvacátý pátý den následujícího měsíce. V případě víkendů a svátků to může být nejbližší následující pracovní den. Pokud nejste měsíčními, ale jste čtvrtletními plátci DPH, znamená to pro vás nutnost posílat toto hlášení za daný kvartál. Co je pozitivem, to je rozhodně fakt, že dané podání konkrétního hlášení lze realizovat elektronickou formou.

Pozitivem je daňové zvýhodnění na děti

Tato forma legislativní změny v byznyse se týká těch, kteří nejsou majitelé firem, ale kteří podnikají na základě živnostenského listu. Právě oni jsou osobami, které mohou uplatňovat celkem zajímavé daňové zvýhodnění. To zde sice bylo již v předchozích letech, ale nyní, v roce 2016 je toto zvýhodnění vyšší. A to u druhého a každého dalšího dítěte. U druhého je možné uplatnit částku až 17 004 korun českých. U třetího a každého dalšího je to dokonce 20 604 korun českých. Pro mnoho rodičů je to velmi dobrá zpráva.

Změny se týkají i zaměstnávání

S podnikáním souvisí také segment zaměstnávání. Ani zde bychom proto neměli zapomínat na několik velmi důležitých legislativních změn, Ty první se týkají minimální mzdy, která je aktuálně nastavena na hodnotu 9 900 korun českých. To znamená poměrně výrazné navýšení, a to o celých 700 korun českých. Jelikož se z této sumy často vypočítává sociální a zdravotní pojištění, nesmíme zapomínat na informace o tom, kolik vlastně OSVČ zaplatí. Zde jsou výše minimálních požadovaných záloh:

  • Zdravotní pojištění – 1 797 Kč
  • Sociální pojištění – 1 872 Kč

Kromě toho dojde také ke změnám v oblasti dohody o provedení práce. V tomto směru musíme říci, že aktuálně je možné jejich jednostranné ukončení, což mnoha zaměstnavatelům zjednoduší život. Co jim ho naopak zkomplikuje, to je nutnost exekučních a insolvenčních srážek, které se nově budou týkat i DPP.

Rozšíření režimu reverse – charge

O co se jedná, o dodání zboží nebo služby, stejně jako o přijetí zboží nebo služby, u které je místo plnění v jiném členském státe. Tato konkrétní změna se týká nejenom plnohodnotných plátců DPH, ale také identifikovaných osoba. Mezi legislativní změny v byznyse, které se týkají tohoto nařízení, je to, že se daný režim rozšiřuje z výše zmíněných možností také na dodání nemovité věci. Zde je však třeba dodržet kritérium toho, že daná konkrétní suma na jednom jediném dokladu rozhodně nesmí překročit částku 100 000 korun českých.

Různá podání už jenom elektronicky

Tuto změnu mnoho podnikatelů zcela určitě uvítá. A to proto, že jim může celkem zajímavě zjednodušit život. Mluvíme nejenom o možnosti, ale často i o nutnosti elektronického podání. To se týká například DPH, které už v podstatě nelze podat jinak, než právě prostřednictvím online podání. Pro právnické osoby už tato povinnost nějakou dobu platí, zatímco pro ty fyzické začala daná povinnost platit až nyní. I když počáteční problémy se zvládnutím odeslání daného formuláře mohou být složité, čas to rozhodně ušetřit dokáže. A to dostatečně.

Připravte se na EET

Zatímco výše zmíněné legislativní změny v byznyse již platí, na závěr jsme si nechali jednu, která od nového roku neplatila, jelikož byla schválena až později O co se jedná? Jde o takzvané EET neboli elektronickou evidenci tržeb. Ta je spojena v první fázi se všemi restauratéry, kteří pomocí specielního terminálu budou muset každou evidovanou hotovostní platbu obline odesílat ke kontrole. A z jakého důvodu? Tím je samozřejmě to, aby se eliminovaly daňové úniky. Je vcelku logické, že proti této změně mnoho podnikatelů brojí, jelikož argumentují hlavně tím, že jim výrazně vzrostou náklady, stejně jako administrativa. Týká se to hlavně těch nejmenších hospůdek a stánků s občerstvením.

4.5/5 - (2 votes)

You may also like...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *