Jak najít investora?

Jste tvořiví a máte dobré a neotřelé nápady? V takovém případě se ve vaší hlavě jistě vylíhl i nějaký plán na zajímavý projekt, který možná měl šanci se uplatnit na trhu. Pokud by se vzal za správný konec, není vůbec vyloučeno, že by mohl přinést nějaký, i dost vysoký zisk. Jenže háček je pravděpodobně v tom, že váš projekt vyžaduje nějaké vstupní investice, aby se vůbec mohl rozjet a přinést první ovoce. Kde ale vzít peníze na investice, když vy sami nemáte žádné nazbyt? Existují různá řešení. Můžete zkusit třeba podnikatelské inkubátory nebo venture kapitál. Co ale vůbec potřebujete zvládnout, aby o váš nápad někdo projevil zájem, chytnul se ho a vám svitla naděje na úspěch?

Připravte si dobrý business plán

Kalkulace investice podnikatele

Business plán

Pokud se někde chcete ucházet o investici, která nemusí být zrovna malá, musíte sestavený business plán. Bez něho s vámi nikdo mluvit nebude a vy ztratíte šanci na to se do projektu vůbec pustit. Pečlivě si zformulujte svůj podnikatelský plán. Do čeho, jak a proč se chcete pustit. Velkou pozornost přitom věnujte části, která se bude týkat financí. Každý investor chce na projektu vydělat. Nikdo nebude investovat svůj čas a peníze do akce, která už na počátku bude vypadat jako prodělečná.

Soustřeďte se na průzkumy trhu a použijte je jako kvalifikovaný argument. Vysvětlete, kde je díra na trhu a zabývejte se jí. Základem je reálný pohled na věc. Žádné pohádky, žádné vzdušné zámky.

Business plán rozhodně nepodceňte. Spousta začínajících podnikatelů na to doplatila.

Rozjeli výrobu něčeho jenom na základě svých nadšených plánů, nepropočítali si vstupní kapitálovou úvahu, neprozkoumali trh. Dříve nebo později pak zjistili, že jejich výrobek nebo služba není tak objevný, jak si mysleli a poptávka po něm není tak vysoká, jak předpokládali. Jenže v této fázi už do svého projektu investovali peníze i čas a nic z toho se jim nevrátí.

Rodinu a přátele oslovte jako první

Pochopitelné je, že jako první se při snaze získat vstupní kapitál obrátíte na rodinu a přátele. Je to logické a přesně takhle začínala i řada dnes velkých a úspěšných gigantů. Jmenujme třeba společnosti Google nebo Hewlett Packard. I když se nikdo z rodiny nebo přátel nerozhodne do vašeho nápadu investovat, minimálně takto získáte první zpětnou vazbu, a to je cenné. Můžete na svém nápadu dál pracovat a zlepšovat ho.

Poohlédněte se po podnikatelských inkubátorech

Jestliže nezískáte příznivce v rodině, zkuste se poohlédnout po podnikatelských inkubátorech, kterých už existuje řada i u nás. Rodí se na univerzitách, ale můžete se do nich dostat i vy, přestože nejste studenty. Svůj podnikatelský záměr ovšem musíte obhájit před komisí, jejímiž členy jsou už úspěšní podnikatelé. Přijímací řízení ovšem trvá asi čtyři měsíce, s tím musíte počítat. Když ale uspějete, můžete v rámci služeb využívat třeba kanceláře, abyste nemuseli platit nájem, poradenství v oblasti práva a daní, možnost s nezávislými analytiky hodnotit vývoj firmy. Další variantou jsou podnikatelská fóra. Tam ale buďte opatrní. Sjednejte si se zájemcem, který chce investovat osobní schůzku, oslovujte ho konkrétně.

Vstup investora, který pomůže

Jinou možností, jak podpořit podnikatelský projekt je venture kapitál a private equity.
Základem je, že do společnosti vstoupí investor. Ten dostane určitý podíl. Účastní se také rozhodování a pomáhá společnost rozvíjet. Kromě financí tak investuje i čas, kontakty, zkušenosti, praxi. Důležité proto, abyste takového investora získali, je zhodnocení míra rizika a návratnosti takové investice. Někdy vás může odmítnout třeba kvůli tomu, že dané oblasti nerozumí.
Proto hledejte takové investory, kteří mají přehled ve sférách, kde chcete podnikat.

Jak najít investora?
3.4 (68%) 5 votes

Podobné články...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *