Online nákupy a jejich podíl na trhu stále stoupá

Online nákupy a jejich podíl na trhu stále stoupá
4.5 (90%) 2 votes

Doba, kdy jsme chodili nakupovat jenom do kamenných obchodů, je již dávno pryč. A to doslova. S rozvojem internetu se samozřejmě inovovala i možnost samotné oblasti nákupu zboží. Mnoho lidí začalo podnikat online a nabízet různé zboží prostřednictvím internetových obchodů. A jelikož vidina zisku byla pro mnohé stále velká, musíme říci, že Česká republika je v tomto směru doslova eshopovou velmocí. A to v porovnání s ostatními zeměmi a počtem internetových obchodů na jednoho obyvatele.

Pokud bychom se měli podívat na několik aktuálních čísel, tak musíme říci, že množství internetových obchodů za posledních pět let výrazně vzrostlo. A to až o celých 80 procent. A to logicky znamená, že současný počet internetových obchodů je odhadován na počet 37 000. Je tedy jasné, že online nákupy skutečně dominují a je jenom málo lidí, kteří by s nimi neměli zkušenosti. Podívejme se proto na několik dalších zajímavých čísel.

Jak jsou na tom online nákupy a jejich obrat?

Protože online nákupy patří mezi skutečné hity poslední doby, musíme se podívat také na to, s jak velkým obratem jsou spojeny. Pokud se podíváme na letošní rok, tak můžeme celkem objektivně mluvit o hranici 67 000 000 000 korun českých. Ano, přesně takto velký je celkový odhadovaný obrat tuzemských internetových obchodů, které můžeme využívat i my. Do tohoto obrazového čísla jsou zařazeny:

  • Největší internetové obchody u nás
  • Menší a lokální internetové obchody
  • Specializované eshopy
Online nákupy a jejich podíl na trhu je stále větší

Online nákupy a jejich podíl na trhu je stále větší

Pokud se podíváme na meziroční čísla, která souvisí se samotným obratem, musíme zcela určitě říci mimo jiné také to, že daných 67 miliard korun je hodnota, která je spojena s meziročním nárůstem. A jak velkým? O celých 16 procent. Je tedy jasně patrné, že obraty spojené s internetovým prodejem nejenom že neklesají nebo nestagnují, ale vzhledem k dané procentuelní hodnotě můžeme říci, že doslova rostou raketovým tempem.

Dominují hlavně kvalitnější eshopy

Říci musíme také to, že na celkovém podílu má velký vliv především celá řada kvalitních internetových obchodů. Je sice pravdou, že na trhu jich je na 37 000, ale ne všechny jsou považovány za ty skutečně nejlepší. Online nákupy by totiž měly být spojeny také s celkovou obezřetností samotných nakupujících. A v tomto případě můžeme objektivně říci, že lidí dávají přednost spíše prověřeným obchodům. Tedy těm, které mají pozitivní hodnocení, nabídnou různé možnosti dopravy, stejně jako mohou být spojeny s možností získání různých certifikátů, které jasně potvrzují jejich kvalitu. A to na základě získaných hodnocení. Takové obchody mají podíl na trhu mnohem výraznější, než běžné možnosti.

Jaký sortiment jasně vede?

Pokud se podíváme na online nákupy, jejich možnosti a samozřejmě také jejich celkový podíl na trhu, neměli bychom zapomínat na to, že je třeba podívat se také na to, jaké konkrétní oblasti prodeje aktuálně dominují. Na mysli přirozeně máme konkrétní typ sortimentu, který dnes patří k nejprodávanějším. Pokud se podíváme konkrétněji, je jasné, že na samotných horních hranicích se nacházejí právě tyto tři konkrétní možnosti:

  • Elektronika
  • Kosmetika
  • Oblečení a móda

Z dlouhodobého hlediska je levná elektronika jasně dominující cestou, ve spojení s online nákupy. A to především ve spojení s faktem, že si můžeme být jisti mimo jiné také tím, že právě na internetu můžeme vzhledem ke konkurenci i nízkým provozním nákladům nakoupit nejlevněji. Oblast módy se naopak začala rozvíjet díky výhodám, které nám jako spotřebitelům zaručuje zákon. A to je možnost vrácení zboží do čtrnácti dní. Máme tak jistoty spojené s tím, že když nám kupované zboží nebude, můžeme ho bez potíží vrátit. To se týká v podstatě jakéhokoliv sortimentu, kromě několika hlavních výjimek.

Dobírka pomalu upadá

Online nákupy jsou v poslední době spojeny jak s celkovým růstem, tak mimo jiné také tím, že se celkovým a zajímavým způsobem mění mnohé návyky samotných lidí, kteří se rozhodnou prostřednictvím internetu nakupovat. Pokud se podíváme na to, jaká forma platby dominuje, jenom málokoho překvapí, že je to dobírka. Ta sice měla v minulosti výrazný nadpoloviční podíl, ale v loňském roce to bylo už jenom 40 procent lidí, kteří ji využívali. Meziročně znamenalo toto číslo výraznější pokles, a to o celých 14 procent. Důvodů je hned několik.

V první řadě je to hlavně více prověřených obchodů, u kterých už opravdu není rizikem platba kartou. A to se následně projeví v tom, že můžeme mít jako zákazníci levnější poštovné. Dále nezapomínáme také na fakt spojený s tím, že se výrazně rozšiřují různá distribuční a výdejní místa. Lidé si tak mohou nechat doručit balíček za pár korun přímo na místo svého bydliště, kde ho také ihned zakoupí. A díky tomu volí možnost převzetí a zaplacení v hotovosti, což samotné dobírce také výrazným způsobem ubírá na oblíbenosti. Objektivně ale musíme dodat, že je to forma velmi podobná.

Podobné články...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *