Cenová válka na železnici na trase Praha – Ostrava

Po nástupu soukromých dopravců klesly ceny běžných jízdenek z Prahy do Ostravy více než o polovinu. Leo Express nyní ohlásil, že za lístky na vybrané spoje z Prahy do Ostravy, tedy za 365 kilometrů, si bude účtovat jen 79 korun. Podmínkou je věrnostní karta a koupě lístku v předstihu. RegioJet má na stejné trase nejnižší cenu 190 korun a České dráhy vozí Pendolinem nejlevněji cestující za 200 korun.

Oba naši soukromí železniční dopravci se chystají od nového jízdního řádu rozšířit, v případě Leo Expresu zahájit, také provoz na slovenských kolejích. Jak to tedy může vypadat na Slovensku? Lístek z Prahy do Košic vlakem Intercity vlak dnes stojí od 20 do 24 eur. Závisí to na tom, s jakým předstihem si cestující jízdenku koupí. Pokud má věrnostní kartu, cena začíná na 16 eurech. RegioJet tvrdí, že podobný scénář jako v Česku, tedy cenovou válku, si na Slovensku nepřeje. Ale zároveň už avizoval, že na trati z Prahy do Košic chce mít lístky i pod cenou 10 Eur, tedy také o polovinu nižší, než jsou dnes. I když není zatím zřejmé, kolik jich ve skutečnosti bude i nabízet. Oba dopravci se nařčení z cen lístků pod cenou brání argumenty, že mají výrazně nižší provozní náklady než státní dopravce. České dráhy přiznaly, že i s nejdražším lístkem při provozu Pendolina na trase do Ostravy prodělávají. Železniční dopravci platí státu za každý kilometr podle vah.

Soukromý železniční dopravce RegioJet chce od prosince vozit cestující i z Bratislavy do Košic a zpět, žluté vlaky budou zajíždět také do Martina. Nejde o dotovanou linku. Už o to oficiálně požádal. Dnes již jezdí na trase z Prahy do Komárna, za což mu stát připlácí. RegioJet má také v plánu prodloužit dosavadní linku z Prahy přes Žilinu až do Košic. Leo Express chce zase ve spolupráci se státní železniční společností provozovat linku z Prahy přes Žilinu. Cenová válka na železnici tedy nejspíš začne i na Slovensku.

Pokud se nic nezmění, soukromníci začnou jezdit na nových trasách od 14. prosince. Od té doby bude platit nový železniční grafikon. Možná se ještě do konce roku dočkáme rozšíření o další trasy nebo alespoň spoje – např. Leo Express má v plánu přidat více spojů na trase Praha – Staré Město u Uherského Hradiště.

4.5/5 - (2 votes)

You may also like...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *